Pagini

9 septembrie 2013

Interviu cu Alexei Strechie.

Luptătorul de numai 20 de ani, Alexei Strechie este primul moldovean care a participat la cel mai prestigios campionat de Jiu-Jiutsu Brazilian (BJJ) - Abu-Dhabi World Pro 2013, care a avut loc în Dubai.  
Mai mult, sportivul a obținut medalia de argint și este unicul moldovean care a participat vreodată la competiții BJJ de așa rang. 
- Mulți nici nu știu ce reprezintă Jiu Jitsu Brazilian. Tu cum ai ajuns să îndrăgești acest sport?
- Jiu Jitsu este un sport bazat pe logică, răbdare și tehnici care te ajută să câștigi dacă știi cum să pui corect în aplicare ceea ce înveți la antrenamente. Înainte să fac BJJ am practicat combat sambo, dar și acolo preferam lupta la sol, așa că am ales BJJ-ul. Acest sport îmi este mai aproape de suflet, mă reprezintă și este cu mult mai frumos decât altele. Consider că pe viitor, dacă voi alege să fac lupte mixte, practica mea în BJJ va fi foarte bună.
- Cum ai ajuns să participi la „Abu-Dhabi Jiu-Jitsu World Pro 2013”, cel mai prestigios campionat de BJJ?
- Am participat la câteva turnee internaționale la care am luat locuri premiante. Nu am avut concurență mare și am vrut să particip la competițiile cu un nivel mai avansat, cum sunt cele de la Dubai. Pentru a ajunge acolo am fost la preliminarii în România, am intrat pe podium în categoria mea de greutate și am câștigat open-ul (categorie liberă de greutate).
- Ești mulțumit de evoluția ta? Care este gradul de pregătire a sportivilor moldoveni în comparație cu cei străini?
- Am avut patru lupte și nu pot spune că luptele au fost mai grele decât la alte competiții. Psihologic a fost mult mai complicat, multă așteptare, multă răbdare și mult stres. Acolo oamenii au o altă mentalitate în luptă, și se vede asta. Ei sunt mai calmi și mai calculați.
Desigur că luptătorii de acolo sunt mai avansați decât ai noștri. La noi acest sport de abia se dezvoltă, mai mult, sportivii buni de la noi nu au adversari în categoria lor și acest lucru stopează dezvoltarea lor. Acolo posibilitatea de dezvoltare e mai mare, sunt adversari de sparring și mai multe competiții naționale organizate care îi impulsionează să crească. Plus la toate, acolo sportul, spre deosebire de R. Moldova, este apreciat și se plătește foarte bine. 
- Cât timp te-ai pregătit pentru a ajunge în Dubai și ce sfaturi le poți da tinerilor luptători?
- Pentru campionat m-am pregătit intens două luni. Din păcate, am ținut o dietă incorectă și am slăbit mai multe kilograme decât trebuia. Dimineața la 5 făceam cros, mai apoi îmi îmbunătățeam aruncările la judo și seara făceam BJJ. Un sfat pentru tinerii noștri sportivi este să facă antrenamente cât mai des și să consulte medicul înainte de a face orice schimbare în alimentație.
- Cu ce gânduri te-ai întors?
- Campionatul din Dubai m-a făcut să înțeleg că mai am încă mult de muncit. Acolo am văzut bărbați de 35 de ani care luptau și o făceam bine. În timp ce mulți de la noi consideră că sport de performanță se poate de făcut doar până la 23-24, în alte țări, sportivii arată rezultate bune și la 40 de ani. Campionatul de BJJ m-a făcut să realizez că sunt de abia la începutul carierei mele sportive.
- Consideri că avem în țară oportunități de dezvoltare a sportului?
- Chiar dacă am luat argintul la cel mai prestigios campionat de BJJ din lume statul nostru nu a avut nicio reacție, nu am primit niciun sunet, mass-media s-a interesant puțin de performanța mea, în rest nimic. În Moldova sunt foarte mulți băieți cu potențial care pot face treabă bună în sport, dar nu au nicio motivație din partea statului. Sunt cazuri când sportivii arată rezultate bune, dar înșiși antrenorii îi folosesc pentru a-și umple propriul buzunar. Din aceste motive, mulți sportivi lasă sportul de performanță în momentul când sunt foarte buni. Dacă în străinătate, luptătorii au bani și recunoștință din partea statului, la noi lucrurile sunt invers.
- Ce planuri de viitor ai ?
- Acum am o propunere de a merge la campionatul Europei de BJJ însă de data aceasta din partea României. Vreau să demonstrez că și în Moldova există tineri cu perspectivă care pot face față lucrurilor chiar dacă nu au potențial de dezvoltare acasă. În timpul cel mai apropiat vreau să plec peste hotare ca să mă perfecționez la nivel tehnic și psihologic, mai apoi vreau să revin în țară pentru a educa o generație nouă de sportivi.
de Vlad Țurcanu pentru Timpul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu